2011. május 14., szombat

Mérleg nélkül a konyhában - miből mennyit?

Kép forrása: tumblr
Mióta saját háztartást vezetek, és főzőcskézek, többször is jártam már úgy, hogy elromlott a konyhai mérleg mielőtt még kimérhettem volna a hozzávalók mennyiségét. Ilyenkor egy evőkanállal könnyen orvosolhatjuk a problémát. Ehhez azonban jó tudni, hogy mennyi az annyi. Vagyis hogy az adott hozzávalóból pontosan mennyit nyom 1 evőkanálnyi.


Az alábbi táblázatot pár évvel ezelőtt találtam az interneten (szégyellem magam, nem emlékszem, hogy hol). Az evőkanálnál szerintem érhető, hogy púpozott, vagy nem, a zöldségféléknél ugye felmerülhet, hogy mekkora pl. a közepes. De úgy gondolom nem lehet nagyon hibázni. Kicsit azért lehet a szemmértékre hagyatkozni. :)

 Házi mértékegységek
 
 súlya:
 1 evőkanál liszt: 2 dkg
 1 púpozott evőkanál liszt: 2 dkg
 1 evőkanál cukor: 3 dkg
 1 evőkanál búzadara: 2 dkg
 1 evőkanál zsemlemorzsa: 1,5 dkg
 1 púpozott evőkanál : 2 dkg
 1 evőkanál zsír: 2 dkg
 1 evőkanál vaj vagy zsír: 2,5 dkg
 1 kávéskanál fűszerpaprika: 0,5 dkg
 10 nagyobb burgonya: 1,2 kg
 10 közepes méretű burgonya: 1 kg
 1 közepes nagyságú alma: 10 dkg
 1 közepes fej káposzta: 1- 1,5 dkg
 1 közepes fej kelkáposzta: 70- 75 g
 1 közepes fej hagyma: 6-7 dkg 
 1 nagy hagyma: 10 dkg
 1 nagyobb petrezselyem: 10 dkg
 ½ zeller: 15 dkg
 ½ karalábé: 20 dkg
1 nagyobb karfiol: 40-50 dkg
 1 bögre bab: (1 bögre= 2,5-3dl) 30 dkg
 1 bögre rizs: 25 dkg
 1 bögre kukoricaliszt: 17 dkg
 1 marék savanyú káposzta: 35 dkg
 1 marék sóska: 15 dkg


Remélem hasznos volt számotokra ez a kis poszt. :)

4 megjegyzés:

  1. Óóóó... milyen régóta keresgélek én ilyesmit!!! :)
    Kész kincs ez a blog ;)

    (hírlevélre fel is iratkoztam :D )

    VálaszTörlés
  2. Valamit elirhattál..
    Vagy egy közepes méretű burgonya 1 kg lenne...? :)

    VálaszTörlés
  3. Nem írtam el semmit, hanem az 10 közepes burgonya!! Nem 1! :)

    VálaszTörlés